Spring Training 2013

Spring Training anno 2013 tjuvstartade förvisso i förrgår när Boston Red Sox mötte, och spelade ut, två collegelag. I går spelades mer regelrätta försäsongsmatcher när bland annat Cleveland Indians och Cincinnati Reds bjöd på en match med totalt 21 runs, men det är i dag som MLB.tv sänder sin första match och basebollvärlden tv-ledes får bevittna årets första MLB-betonade pitch.

Spring Training är uppdelad i två ligor, Cactus League och Grapefruit League, med namnen tagna från vegetationen och apelsinodlingarna i Arizona och Florida, men de är inte separerade i National League och American League utan istället blandade. Försäsongen varar vanligtvis i cirka sex veckor och drar runt 1,5 miljoner betalande åskådare. Många matcher med lag från stora marknader har biljettpriser som motsvarar – och ofta överstiger – vad en ordinarie säsongsmatch vanligtvis kostar. Big business med andra ord och Phoenix-området räknar dra in cirka $300 miljoner på lagens närvaro under försäsongen. En av de senast byggda arenorna, Salt River Fields at Talking Stick, där Arizona Diamondbacks och Colorado Rockies spelar, kostade $100 miljoner att bygga. En del arenor motsvarar lagens ordinarie dito i mått på spelplan, exempelvis George Steinbrenner Field i Tampa där New York Yankees spelar. Red Sox arena jetBlue Park har en replika av Green Monster och Fenway Parks gamla resultattavla är installerad.

 

Lagen lägger inte ner speciellt mycket engagemang i sluttabellen, nu är det viktiga att ta fram spelare till säsongens trupp. Inte sällan spikas respektive lags pitching rotation först sista veckan under Spring Training och ett flertal spelare kommer att skickas upp och ner mellan MLB-laget och olika farmarlag.

För de glada basebollentusiasterna spelar det ingen större roll, det viktiga är att baseboll åter finns på agendan och att de välinvesterade semesterveckorna ger en behaglig solbränna. ”Play ball”!

 

Visa kommentarerStäng kommentarer

Kommentera!